Du kan også få treningsorgasme

Det er faktisk mulig å gjøre seg avhengig av trening.

«Runner's high», populært kalt løpeorgasme, endorfinkick og treningsrus på norsk, har i årevis vært avblåst som en myte, mens andre har sverget til det som kan kalles en sunn form for doping.

Nå er det bevist at man faktisk kan bli høy av trening.



Flodbølge av endorfiner

Tyske forskere har lyktes i å vise at en god, lang løpetur utløser potente, morfinlignende stoffer i hjernen. Det ser ut til at mosjon utløser en nevral flodbølge av kroppens eget narkotikum, endorfin, skriver Illustrert vitenskap.

Og jo mer stoff som utløses, desto større er lykkefølelsen.

All trening kan gi rus

? "Runner's high" er et velkjent begrep, men all trening kan utløse en form for lykke- eller rusfølelse, ikke bare løping. Dessuten vil jeg heller kalle det treningsrus enn løpeorgasme. Jeg har aldri hørt om noen som har beskrevet denne "yess-følelsen" som en seksuell opplevelse, sier treningsinstruktør Anita Tonne, som er daglig leder av treningskonseptleverandøren Coremon.

Smertelindring

Det tyske funnet avslutter ikke bare en lang debatt om runner's high, men viser også en mekanisme bak mosjonens lindrende effekt på for eksempel depresjon og kroniske smerter.

Nyere forskning tyder også på at menn føler mindre smerte enn kvinner på grunn av høyere endorfinutskillelse.

Når kroppen blir stressa, for eksempel hvis du gir jernet på trening, pumper hjernen ut endorfiner for å lindre smerten og hjelpe deg til å holde ut.

Høy i 20 sekunder

Ikke alle har like langvarige "endorfinkick" eller treningsrus. Du kan kanskje oppleve det i tjue sekunder mens en du trener sammen med er høy helt til hun eller han slutter å løpe.

? Noen blir oppstemte og ufattelig glade, mens andre blir avslappet og føler seg vel, sier treningsekspert Anita Tonne.

Andre beskriver treningsrusen som en lykkefølelse og varme som sprer seg i kroppen, og at man føler seg uovervinnelig

Må over kneika

Treningsrusen kommer imidlertid ikke av seg selv. Du oppnår ikke «løpeorgasme» ved å jogge lett rundt kvartalet. Du må trene intensivt for å nå disse høydene.

Men hvis du først når høyden, er faren stor for å bli avhengig. At kroppens eget morfin har vanedannende virkning, har forsøk på rotter vist.

(hentet fra www.klikk.no)

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kristina - Pokerface

Kristina - Pokerface

27, Skien

Mitt navn er Kristina, og jeg er mamma til en gutt på 6. Er opptatt av å trene, lage mat fra bunn og har flere hobbyer som jeg deler på denne bloggen:) Spør eller kontakt meg viss dere lurer på noe =) kristina_js@hotmail.no Pokerface på facebook Instagram - pokerfacedesigns

Kategorier

Arkiv

hits